TY - JOUR ID - 136796 TI - بررسی پیش‌بینی‌ احتمالاتی سرعت باد ده متری با استفاده از دو روش پس‌پردازش همادی JO - پژوهش های اقلیم شناسی JA - JCR LA - fa SN - 2228-5040 AU - ده ملائی, مسعود AU - رضا زاده, مریم AU - آزادی, مجید AD - دانشجوی دکترای هواشناسی، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران AD - استادیار، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران AD - دانشیار، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو ، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 1400 IS - 48 SP - 69 EP - 84 KW - سامانه همادی KW - پیش‌بینی احتمالاتی KW - سرعت‌باد KW - درستی‌سنجی DO - N2 - چکیدهدر این پژوهش، پیش‌بینی‌های احتمالاتی سرعت باد پس از اعمال دو روش BMA وNGR بر روی برونداد خام سامانه همادی برای پیش‌بینی‌های 24، 48 و 72 ساعته تولید و با پیش‌بینی احتمالاتی خام سامانه که به روش انتخاب آزاد ایجاد شده است، مقایسه شده‌اند. سامانه همادی مورد استفاده شامل 8 پیکربندی مختلف با تغییر گزینه‌های لایه مرزی از مدل WRF همگی با تفکیک 21 کیلومتر روی ایران در نظر گرفته شده است. برای مقادیر اولیه و مرزی از پیش‌بینی‌‌های GFS استفاده و ساعت شروع پیش‌بینی 12 UTC انتخاب شده است. داده‌های پیش‌بینی برای 31 ایستگاه همدیدی در مراکز استان‌ها درون‌یابی شده است. بازه زمانی اجرای مدل، از اول مارس تا 31 آگوست سال 2017 و نتایج برای بازه زمانی 11 آوریل تا 31 آگوست سال 2017 به عنوان دوره آزمون در دو روش پس‌پردازش در نظر گرفته شده است. پس از بررسی خطا با دوره‌های آموزش مختلف، دوره آموزش برای پیش‌بینی در هر دو روش ‌30 روز در نظر گرفته شد. درستی‌سنجی پیش‌بینی‌ها برای آستانه‌های سرعت باد با مقادیر کمتر از 3 و بیشتر از 5، 10 و 13متر بر ثانیه برای هر دو روش پس-پردازش و پیش‌بینی احتمالاتی خام سامانه برای همه سن‌های پیش‌بینی انجام گرفت. در آستانه‌های سرعت باد یاد شده امتیاز بریر پیش‌بینی‌های پس-پردازش شده نسبت به امتیاز بریر پیش‌بینی‌های خام از 33صدم تا 46 صدم، عبارت اطمینان‌پذیری از 78صدم تا 97 صدم و تفکیک‌پذیری نیز بین 12 تا 30 برابر بهبود یافته‌ است. نمودار اطمینان‌پذیری و نمودار ROC روش‌هایNGR و BMA بهبود قابل توجهی نسبت به نمودار روش خام نشان می‌دهند. نمودار ارزش اقتصادی نیز حاکی از بهبود روش‌های پس‌پردازش شده می‌باشد. در آستانه باد 10 متر بر ثانیه در روش‌هایBMA وNGR بیشینه ارزش اقتصادی برای نسبت هزینه به ضرر 0.2 به ترتیب مقدار 0.5 و 0.52 می‌باشد. UR - https://clima.irimo.ir/article_136796.html L1 - https://clima.irimo.ir/article_136796_8d1450f3ceb80293305460b8be2f46d9.pdf ER -