%0 Journal Article %T بکارگیری روش AHP در جانمائی ایستگاه هواشناسی جاده ای در محورهای ارتباطی استان خراسان رضوی %J پژوهش های اقلیم شناسی %I سازمان هواشناسی کشور- پژوهشکده اقلیم شناسی %Z 2228-5040 %A صمدی, سینا %A حبیبی نوخندان, مجید %A فرشته پور, احسان %A ملبوسی, شراره %A علیزاده, دانا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 1398 %N 38 %P 93-111 %! بکارگیری روش AHP در جانمائی ایستگاه هواشناسی جاده ای در محورهای ارتباطی استان خراسان رضوی %K ایستگاه هواشناسی جاده ای %K GIS %K شرایط جوی %K سنسورهای هواشناسی جاده ای %K روشAHP %R %X امروزه مدیریت های ترافیک جاده ای وابستگی بسزائی به اخذ صحیح و بهنگام داده های هواشناسی جاده ای داشته بطوریکه هر چه داده های که از ایستگاه ها برداشت می شود دارای دقت بالاتری باشد، میزان صحت تصمیم گیری ها نیز بالاتر خواهد رفت. از این رو تعیین محل جای گیری ایستگاه ها تاثیر بسزائی بر دقت داده های حاصل از آنها دارد. دو عامل تعداد و نوع توزیع مناسب ایستگاه های هواشناسی جاده ای، نقش اساسی را در تعیین و محاسبه داده های هواشناسی یک حوضه ایفا می کنند. عوامل متعددی بر روی مکانیابی یک ایستگاه هواشناسی جاده ای تاثیرگذار بوده مانند عوامل محیطی و توپوگرافی ارتفاع، شیب، سایه، پوشش گیاهی، روشنایی محیطی، دسترسی به امکاناتی نظیر برق و تلفن و ... . در این راستا پژوهش حاضر بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر جنبه کاربردی آن، سعی بر آن دارد تا  در استان خراسان رضوی که یکی از پر رفت و آمدترین استان های کشور از منظر ترافیک جاده ای محسوب گردیده و به لحاظ وقوع حوادث جاده ای جزو رتبه های نخست کشور می باشد، به جانمایی ایستگاه های هواشناسی جاده ای در راه های ارتباط اصلی آن مبادرت ورزد. به منظور مشخص نمودن نقطه مکان یابی بهینه از نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده شده است. لذا بدین منظور پس از تهیه لایه های مورد نیاز از شاخص های ذکر شده، از آنجایی که هر کدام از لایه ها دارای ارزشو اهمیت متفاوتی در شناسایی مکان مناسب می باشند، لذا از روش منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبیAHp جهت اولویت دهی نقاط پیشنهادی استفاده گردیده است. پس از انجام مراحل و اجرای مدل های کاربردی مذکور، مکان های بهینه و مناسب از منظر محیطی، اقلیمی، ترافیکی و خطرپذیری شناسایی و پیشنهاد گردیدند. %U https://clima.irimo.ir/article_113324_e8f40ffb3ef4afab30a35003817d5f49.pdf