@article { author = {rahimi, forough and Riahinia,, Nosrat and Nourmohammadi, HamzehAli and Sotudeh, Hajar and Fallah, , Gholamabbas}, title = {The Representation of Climate Variability researches in Social Media: A Scientometric and Altmetric analysis}, journal = {Journal of Climate Research}, volume = {1399}, number = {43}, pages = {55-72}, year = {2020}, publisher = {https://www.irimo.ir/}, issn = {2228-5040}, eissn = {2783-395X}, doi = {}, abstract = {Introduction: Considering the development of social web, its capacities in publishing research findings, researchers’ tendency in utilizing social web to increase their visibility, beside the importance to answer the question of how to measure the research social impact, the present study attempts to provide new insights into the amount of scientific and social users' attention to climate variability articles and do co-occurrence analysis of the key terms. This is to provide scholars with a knowledge visualization in the field and help them identify central or neglected issues. Materials and methods: The current applied research was conducted through altmetrics method along with the use of co-word analysis. The climate variability articles analyzed using descriptive and analytic statistics in Excel, VoS viewer and SPSS version 20. Results and discussion: The results showed that a number of 2755 articles in the field received 89129 citations over the past 41 years. The most cited article published in 2000, received 1458 citations. The growth rate of the publications in the field was 2366 percent with the largest number of annual publications in 2017. The United States, China and Germany contributed the largest number of articles, respectively, while Iran ranked 43. From among 2556 articles with DOIs, a number of 1447 items were available from Altmetric explorer and received a total of 8832 social citations in 14 social Medias. Mendeley (92358 reads) and Twitter (6480 tweets) were the most used social media, respectively, followed by news outlet, blogs, and policy documents. The most active users of Twitter, Facebook, news media and policy documents are from the US. The altmetrics attention score of the most influential papers is 651 and for an Iranian paper was 82, published in 2016 and 2015 respectively. Spearman test showed that there was a significant though weak relationship between citation and altmetric score. The most productive, most socially and academic cited subject categories was multidisciplinary sciences. Visualizing climate variability articles revealed that sea surface temperature, global warming, southern oscillation, and El Niño were the most frequently used key terms in the articles. Conclusion: The value of this research lies in providing a picture of four decades of research in the field and in the clarification of the extent to which social network users pay attention to climate variability issues and how much is the power of altmetrics in showing the impact of science on society and research evaluation.}, keywords = {Climate Variability,Scientometric,Altmetrics,Social Media,Co-word Analysis}, title_fa = {بررسی مقاله‌های نوسانات اقلیمی و میزان انعکاس آن در رسانه‌های اجتماعی: تحلیلی علم‌سنجانه و دگرسنجانه}, abstract_fa = {: با توجه به گسترش وب اجتماعی و قابلیت‌های آن در انتشار یافته‌های علمی و استقبال پژوهشگران برای بهره‌مندی از پتانسیل وب اجتماعی در راستای افزایش رویت پذیری بروندادهای علمی و کسب اعتبار و از سوی دیگر اهمیت توجه به تأثیر پژوهش‌ها و تعیین مطالعات اثرگذار، پژوهش حاضر با هدف توجه جامعه علمی به مسائل مرتبط با نوسانات اقلیمی و پتانسیل شبکه­های اجتماعی در انعکاس یافته­های علمی این حوزه و ارائه تصویری از وضعیت پژوهش‌های این حوزه انجام گرفته است.مواد و روش­ها:  پژوهش حاضر از نوع کاربردی، با رویکرد علم‌سنجی و استفاده از روش دگرسنجی در کنار استفاده از تحلیل هم‌واژگانی است که در آن تمامی مقاله‌های مرتبط با نوسانات اقلیمی از پایگاه وب علوم استخراج و میزان انعکاس آنها در رسانه‌های اجتماعی از طریق سایت آلتمتریک استخراج و با استفاده از  نرم‌افزارهای اکسل، ووس ویوئر و SPSS ویرایش 20 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته­ها:  نتایج نشان داد که تعداد 2755 مقاله این حوزه، تعداد 89129 استناد طی 41 سال گذشته در پایگاه وب علوم دریافت کرده­اند، بیشترین میزان استناد با 1458 استناد به مقاله‌ای در سال 2000 مربوط است. نرخ رشد انتشارات این حوزه، 2366 درصد با بیشترین میزان انتشار مقاله در سال 2017 ‌می‌باشد. کشورهای آمریکا، چین و آلمان رتبه‌های اول تا سوم بیشترین تولیدکنندگان مقاله‌های این حوزه و کشور ایران رتبه 43 ام را دارد. از تعداد 2556 مقاله که دارای نشانگر رقومی بودند، تعداد 1447 مدرک در سایت آلتمتریک بازیابی که در مجموع تعداد 8832 استناد اجتماعی از رسانه‌های مختلف دریافت کرده­اند. بیشترین میزان انعکاس و استفاده از مقاله‌های مربوط به  نرم‌افزار مدیریت مراجع مندلی و خوانندگان آن با 92358 بار مطالعه و توییت کاربران با 6480 توییت ‌می‌باشد. رتبه‌های سوم تا پنجم به رسانه‌های خبری، وبلاگ‌ها و اسناد سیاست‌گذاری تعلق داشت. کاربران کشور آمریکا فعال‌ترین کاربران اجتماعی در این حوزه بوده­اند. بیشینه نمره آلتمتریک 651 و 82 مربوط به اثرگذارترین مقاله‌های خارجی و داخلی (ایرانی) منتشر شده است که در سال 2016 و 2015 به چاپ رسیده­اند. نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که رابطه معنی­دار اما ضعیفی میان استنادهای دریافتی در وب علوم و اغلب دگرسنجه‌های تحت پوشش آلتمتریک وجود دارد. حوزه موضوعی علوم چند رشته‌ای جزو پرانتشارترین و پراستنادترین موضوعات این حوزه ‌می‌باشد. مصورسازی مقاله‌های این حوزه نشان داد که واژگانی چون دمای سطح آب دریا، گرمایش جهانی، نوسانات جنوبی، پدیده ال نینو و ... از جمله مهمترین و پربسامدترین واژگان مطرح در میان مقاله‌های حوزه نوسانات اقلیم هستند. نتایج­: ارزش پژوهش حاضر در ارائه تصویری از چهار دهه تولیدات علمی این رشته و شفاف سازی میزان توجه کاربران رسانه‌های مختلف اجتماعی به مقوله نوسانات آب و هوایی و امکان استفاده از دگرسنجه‌ها، در ارزیابی پژوهش است.  }, keywords_fa = {نوسانات اقلیمی,علم‌سنجی,دگرسنجی,رسانه‌های اجتماعی,تحلیل هم‌واژگانی,مصورسازی}, url = {https://clima.irimo.ir/article_126019.html}, eprint = {https://clima.irimo.ir/article_126019_f91e4b4109204e1e3fd39f18c9b98748.pdf} }